PERHATIAN :

JIKALAU ADA FILEM BARU YANG DIPERTONTONKAN, SILA SHARE KE FACEBOOK ATAU TWITTER SEBELUM VIDEO INI DIDELETE..
JIKA ADA VIDEO YANG SUDAH DIPADAM SILA LAPORKAN DEKAT RUANGAN KOMEN.. NANTI NOLOVE GANTIKAN DENGAN YANG BARU.. JIKA ADA.. HIHIHIHI

Wednesday, 28 December 2011

Madu Itu Nikmat Dunia~Kisah Renungan~

Posted by Perantau Sepi Nolove On 00:46 0 Komen Anda Di Sini
Share



Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah
bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu,
tetiba dia terdengar satu bunyi... jeng!jeng!jeng!...
bunyi....aauuummmmm!!!
Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu
mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan
diri.
Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni.
Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah
takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia
diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di
depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun
terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba.
Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia
bergantungan di tengah-tengah perigi. Di mulut perigi, harimau yg
lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam
mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar
dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak
selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.
Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya.

Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan.
Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba
Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut.
Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor
tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut
tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali
tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh.... cam ner ni.
Pastu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut
tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit
juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni....
habislah jadi mangsa buaya ..

Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu
tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih...
Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya,
tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu...
bunyi lebah bawa madu. Si hamba Allah ni pun mendongak ke
langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu
terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi.

Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata, "Fuh
manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya.
Subhanallah sungguh sedap ni." kerana setitik madu si hamba Allah tu
lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg
menantinya di bawah.

Kalau semua nak tahu , si Hamba Allah itu adalah
kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang
sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 2 ekor buaya
itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam
kubur nanti.
Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita
kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan
kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.
Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan
juga malam yang sentiasa menghakis umur kita.Kan tikus tu gigit
tali tu.

Madu..., madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi
adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke
dalam mulutnya,dia lupa pada harimau dan buaya tu.


Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru
la nak ingat Allah. Astaghfirullah...

0 Komen Anda Di Sini:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular