PERHATIAN :

JIKALAU ADA FILEM BARU YANG DIPERTONTONKAN, SILA SHARE KE FACEBOOK ATAU TWITTER SEBELUM VIDEO INI DIDELETE..
JIKA ADA VIDEO YANG SUDAH DIPADAM SILA LAPORKAN DEKAT RUANGAN KOMEN.. NANTI NOLOVE GANTIKAN DENGAN YANG BARU.. JIKA ADA.. HIHIHIHI

Friday, 30 December 2011

Posted by Perantau Sepi Nolove On 23:05 0 Komen Anda Di Sini
Share

Cara Memblock Iklan Pop Up



Assalamualaikum semua....

Hari ini nolove nak ajar macam mana nak block iklan pop up...  Tanpa membuang masa jom kita mulakan..

Langkah 1:

Pergi ke Localdisk C / Windows/System32/drivers/etc/hosts



# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
#      102.54.94.97     rhino.acme.com          # source server
#       38.25.63.10     x.acme.com              # x client host

127.0.0.1       localhost


Contoh Yang Asal




Sekarang untuk pengguna Windows Vista dan 7 anda harus bergerak ke dalam desktop untuk membukanya.

Langkah 2:
Buka dengan Notepad dan copy tulisan yang berwarna merah..









Iklan GOOGLEADS
 #GOOGLEADS
127.0.0.1 pagead.googlesyndication.com
127.0.0.1 pagead2.googlesyndication.com
127.0.0.1 googleads.g.doubleclick.net/
127.0.0.1 ad.doubleclick.net

  
Iklan BIDVERTISER
#BIDVERTISER
127.0.0.1 bdv.bidvertiser.com
127.0.0.1 ads.bidvertiser.com

 Iklan ADBRITE

# ADBRITE
127.0.0.1 1.adbrite.com
127.0.0.1 2.adbrite.com
127.0.0.1 3.adbrite.com
127.0.0.1 4.adbrite.com
127.0.0.1 ads.adbrite.com
127.0.0.1 b1.adbrite.com
127.0.0.1 bstats.adbrite.com
127.0.0.1 click.adbrite.com
127.0.0.1 files.adbrite.com
127.0.0.1 pic.adbrite.com
127.0.0.1 vid.adbrite.com
127.0.0.1 site.www.adbrite.com
127.0.0.1 stats.adbrite.com
127.0.0.1 www.adbrite.com
127.0.0.1 adbrite.122.2o7.net

 Iklan CHITIKA

#CHITIKA
127.0.0.1 ads.chitika.net
127.0.0.1 ads1.chitika.net
127.0.0.1 blogads.chitika.net
127.0.0.1 ca.chitika.net
127.0.0.1 mm.chitika.net
127.0.0.1 parking.chitika.net
127.0.0.1 scripts.chitika.net

 Iklan ADTOLL

#ADTOLL
127.0.0.1 adserve.adtoll.com

 Iklan CLICKSOR

#CLICKSOR
127.0.0.1 clicksor.com
127.0.0.1 ads.clicksor.com
127.0.0.1 main.clicksor.com
127.0.0.1 mci12.clicksor.com
127.0.0.1 search.clicksor.com
127.0.0.1 serw.clicksor.com
127.0.0.1 track.clicksor.com
127.0.0.1 www.clicksor.com
127.0.0.1 mp.clicksor.net



Iklan YAHOO

#YAHOO
127.0.0.1 adserver.yahoo.com


Iklan FASTCLICK
#FASTCLICK
127.0.0.1 fastclick.com
127.0.0.1 www.fastclick.com #[SunBelt.FastClick.com]
127.0.0.1 cdn.fastclick.net
127.0.0.1 code.fastclick.net
127.0.0.1 images.fastclick.net #[Panda.Spyware:Cookie/FastClick]
127.0.0.1 media.fastclick.net
127.0.0.1 secure.fastclick.net #[Tenebril.Tracking.Cookie]
127.0.0.1 sp.fastclick.net
127.0.0.1 fastclick.com.edgesuite.net #[a1795.g.akamai.net]

 Bil CELCOM

#Celcom
127.0.0.1 http://webredirect.celcom.com.my/Bill/billinfo.jsp



P/s : Mana yang pakai broadband celcom boleh la ambik yang celcom punya






Langkah 3: 
Paste dan Save seperti contoh dibawah. ( Untuk Windows Vista dan 7 pengguna harus meletakkannya kembali ke tempat asalnya. )



# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
#      102.54.94.97     rhino.acme.com          # source server
#       38.25.63.10     x.acme.com              # x client host

127.0.0.1       localhost


#GOOGLEADS
127.0.0.1 pagead.googlesyndication.com
127.0.0.1 pagead2.googlesyndication.com
127.0.0.1 googleads.g.doubleclick.net/
127.0.0.1 ad.doubleclick.net

#BIDVERTISER
127.0.0.1 bdv.bidvertiser.com
127.0.0.1 ads.bidvertiser.com

# ADBRITE
127.0.0.1 1.adbrite.com
127.0.0.1 2.adbrite.com
127.0.0.1 3.adbrite.com
127.0.0.1 4.adbrite.com
127.0.0.1 ads.adbrite.com
127.0.0.1 b1.adbrite.com
127.0.0.1 bstats.adbrite.com
127.0.0.1 click.adbrite.com
127.0.0.1 files.adbrite.com
127.0.0.1 pic.adbrite.com
127.0.0.1 vid.adbrite.com
127.0.0.1 site.www.adbrite.com
127.0.0.1 stats.adbrite.com
127.0.0.1 www.adbrite.com
127.0.0.1 adbrite.122.2o7.net

#CHITIKA
127.0.0.1 ads.chitika.net
127.0.0.1 ads1.chitika.net
127.0.0.1 blogads.chitika.net
127.0.0.1 ca.chitika.net
127.0.0.1 mm.chitika.net
127.0.0.1 parking.chitika.net
127.0.0.1 scripts.chitika.net

#ADTOLL
127.0.0.1 adserve.adtoll.com

#CLICKSOR
127.0.0.1 clicksor.com
127.0.0.1 ads.clicksor.com
127.0.0.1 main.clicksor.com
127.0.0.1 mci12.clicksor.com
127.0.0.1 search.clicksor.com
127.0.0.1 serw.clicksor.com
127.0.0.1 track.clicksor.com
127.0.0.1 www.clicksor.com
127.0.0.1 mp.clicksor.net

#YAHOO
127.0.0.1 adserver.yahoo.com
 
#TARGETPOINT
127.0.0.1 dev.targetpoint.com
127.0.0.1 srs.targetpoint.com
 

#FASTCLICK
127.0.0.1 fastclick.com
127.0.0.1 www.fastclick.com #[SunBelt.FastClick.com]
127.0.0.1 cdn.fastclick.net
127.0.0.1 code.fastclick.net
127.0.0.1 images.fastclick.net #[Panda.Spyware:Cookie/FastClick]
127.0.0.1 media.fastclick.net
127.0.0.1 secure.fastclick.net #[Tenebril.Tracking.Cookie]
127.0.0.1 sp.fastclick.net
127.0.0.1 fastclick.com.edgesuite.net #[a1795.g.akamai.net]

Celcom
127.0.0.1 http://webredirect.celcom.com.my/Bill/billinfo.jsp




Langkah 4: 

Sekarang restart pc anda

 Semoga berjaya dan happy happy selalu..

Thursday, 29 December 2011

Posted by Perantau Sepi Nolove On 21:42 0 Komen Anda Di Sini
Share

Cara Menjimatkan Kredit Telepon Walau Pun Hari Hari Digunakan



Assalamualaikum Semua.. Apa khabar semua? Hari nie nolove terfikir cara macam mana nak jimatkan kredit anda walaupun anda selalu gunakan setiap masa dan tak kira jam.. Ternyata ujikaji nolove memang berhasil.. Dan ia memang menjimatkan kredit anda, tapi hanya tuk bersms je lah..

Bab bab bergayut,Yahoo Messenger lah jawapannya.. siap boleh nampak muka lagi.. ekekekeke..Ok kita berbalik pada jimatkan kredit tuk bersms lak.. Nolove dapat agak semua orang tak tahu lagi cam mana nak jimatkan kredit tuk bersms sepanjang masa dan x kira waktu..

Tak kira la pagi ke, petang ke, atau pon malam... Memang jimat beb.. Senang cita korang daftar la fon korang dengan facebook nie.. Suruh pakwe korang add korang kat facebook dan bagi permulaan mesej dengan mengunakan chat anda.. Kalau korang tak buat ikut chat korang, nanti korang akan post kat wall nanti... hihihihihi.. nanti semua orang leh baca.. hha hha hha..

Nolove tak tipu, memang ianya boleh menjimatkan kredit anda.. walaupun berapa banyak korang main mesej dengan rakan anda atau pun pakwe korang, Rm1 je seminggu.. Jikalau korang nak bikin cara nie, korang clik je dekat sini. Tapi kena on facebook dulu baru boleh bikin.. Ingat tu.. Lepas tu korang ikuti lah arahan yang dibagi oleh facebook.. Semoga korang berjaya.. Jikalau korang Tak faham, boleh la tanya nolove melalui komen dibawah..

https://www.facebook.com/settings?tab=mobile

P/S : Ingat nak berceloteh panjang tadi.. Tapi ada kerja lak yang nak kena siapkan.. hihihihi

Posted by Perantau Sepi Nolove On 14:16 0 Komen Anda Di Sini
Share

Ombak Rindu Full Movie


Sinopsis Ombak Rindu:
IZZAH adalah seorang gadis yatim piatu yang kematian orang tua mereka akibat kemalangan jalan raya. Justeru itu, pak saudaranya, Taha mengambil tugas memelihara Izzah. Isteri Taha tidak senang dengan kehadiran Izzah dan menuduh Izzah membawa bencana dalam keluarga.

Pak cik Taha banyak berhutang. Disebabkan kesempitan wang dia sanggup menjual anak saudaranya itu kepada seorang tauke kelab malam. Izzah terpaksa mengikut kehendak pak saudaranya walaupun hatinya tidak rela.

Di situlah dia telah berkenalan dengan seorang pelanggan bernama Hariz. Hariz telah membeli Izzah dengan harga yang mahal dari tauke kelab itu dan membawa dia keluar dari neraka jahanam itu. Di atas permintaan Izzah, akhirnya Hariz berkahwin dengan Izzah tetapi dengan syarat semuanya mesti dirahsiakan.

Kehadiran Mila Amylia, anak Tan Sri Rashdan, iaitu model dan pelakon terkenal tanahair menggugat cinta Izzah yang mula berputik kepada Hariz. Dapatkah Izzah menerima Mila Amylia sebagai madunya? Bahagiakah rumah tangga yang dibina di atas kehadiran orang lain? Bagaimanakah tindakan Datuk Sufiah setelah mengetahui cerita sebenarnya?

Part 1



Part 2



Part 3



Part 4



Part 5



Part 6



Part 7



Part 8

Wednesday, 28 December 2011

Posted by Perantau Sepi Nolove On 02:14 0 Komen Anda Di Sini
Share

Orang Kaya Dan Orang Miskin



Jalan di situ berlopak-lopak besar, terhinjut-hinjut toyota ini dilambung graviti. Ery duduk disebelah sudah berapa kali bangun tidur, dengkurnya makin menjadi. Siaran radio sekejap berbunyi, bercampur-campur. Sekejap radio Perak, sekejap Kedah mengikut lambungan kereta lagaknya.

Aku terpaksa memperlahankan kereta melalui satu perkampungan nelayan yang kotor. Kelihatan beberapa budak-budak kecil dengan muka yang comot dan hingus kering di muka berlari-lari. Seorang daripadanya tidak berseluar langsung. Ada orang tua berbasikal mengangkat tangan memberi salam. Aku menaikkan cermin kereta, melepaskan rengusan garang.

Ery sudah bangun, mengesat-ngesat mata, menggeliat kasar. Mengeluarkan bunyi seperti kerbau. Perempuan sial, sopannya cuma di depan jantan, tersipu-sipu dan bersimpuh malu. Hipokrit ini cuma tahu bersolek dan berdandan bila mahu keluar, di rumah dia seperti perempuan baru beranak, t-shirt goboh dengan kain pelekat senteng dan rambut usai seperti orang gila, mengeluarkan bau hapak dan masam.

Ada sebuah jeti buruk di situ. Beberapa nelayan baru sampai dari laut disambut peraih-peraih buncit. Memunggah ikan. Ery sudah separuh menggelepar diluar meliar mata mencari Shafik, tunangnya. Aku duduk sahaja di dalam kereta. Aku bencikan pantai hanyir seperti ini. Beberapa gadis bertudung labuh lalu dengan menaiki basikal dan memberi senyuman. Aku menghempas pintu serta merta. Memang benar. Perempuan kolot seperti mereka itu, patut dijerukkan saja di tempat busuk ini. Tolol!

Kemudian, datang seorang tua menghampiri tingkap belakang. Aku sedikit marah, mengetap bibir.

"Nak apa?!"

Dia terketar terkejut, sedikit berundur.

"Assalammualaikum nak, pakcik ambil upah cuci kereta.."

Dia bercakap dengan pandangan yang tumpah ke kakinya, tertib dan seperti takut. Di tangannya ada satu baldi buruk air sabun dengan tuala koyak di bahu. Baju kemeja kusam koyak di poket, cuma dibutang dua menampakkan dadanya yang leper ditolak tulang selangka. Seluar hijau pudar senteng. Tidak berkasut dengan kuku hitam dan kaki yang reput. Menjijikkan!

"Basuh sajalah, tapi, awas!! Kalau calar kereta aku,tahulah macamana aku nak ajar kau!!"

Berkata sambil meliarkan mata pada Ery yang tengah tersengih-sengih meramas-ramas tangan dengan tunangnya itu. Duduk pula bersimpuh, membelai-belai rambut. Boleh pula kaki yang asyik duduk terkangkang di rumah itu di tutup rapat.

Orang tua itu tertunduk-tunduk mengucap terima kasih. Ah, miskin seperti ini tunduk-tunduk meminta simpati, tiada maruah. Terus saja dia menggosok satu demi satu tayar kereta. Memberus sambil terbatuk-batuk, meludahkan kahak hijau. Pengotor, sial!

Aku mengalihkan mata ke pantai. Peraih berdekah ketawa menepuk-nepuk belakang nelayan kurus itu. Menyerahkan beberapa ringgit. Nelayan itu tersenyum pahit. Menyelitkannya di celah kopiah. Itulah, siapa suruh kecil-kecil tidak mahu belajar pandai-pandai,masuk universiti dan kerja besar. Tidaklah hidup susah seperti itu. Bodoh!!

"Sudah nak!!" Pakcik itu datang setelah 20 minit. Aku sudah malas hendak memandangnya, dan kuhulurkan sahaja RM 5. Aku rasa itu sudah cukup lumayan untuk fakir seperti dia. Cepat-cepatlah dia pergi. Tapi, sebaliknya dia memegang lama duit itu. Tunduk dan menangis tersedu-sedu. Menambahkan kerut dan mengelap mata dengan hujung kemejanya.

"Kenapa ni? Gila?!"

"Nak, seumur hidup pakcik hidup susah ini, pakcik kerja memetik kelapa, mencuci tandas di restoran, kemudian mencuci kereta, belum pernah pakcik terima upah sebanyak ini. Paling banyak pun hanya seringgit," dia bersungguh-sungguh melihat ke dalam mata aku.

Timbul pula sedikit simpati, sedikit sayu. Rasa yang tidak pernah bertakung dalam hati keras aku selama 25 tahun ini. Dia melipat kecil wang itu diikat simpul di dalam sapu tangan biru muda. Pergi dengan terhinggut menangis dengan baldi buruk ke arah sekumpulan nelayan. Aku memandangnya dengan pandangan kosong. Ini warna kemiskinan, aku tidak pernah lihat. Aku membesar dalam hutan batu, di kota lumpur. Keras diselaput wang kemewahan, kemudian keluar dengan segulung ijazah.

Bekerja seperti orang gila untuk duit. Biarlah, kalau aku mahu bantu, ramai lagi diluar sana. Lupakan saja..

Ery memanggil aku dari sebuah kedai makan di situ. Hampir 10 minit aku meluat melihat Ery yang tersipu-sipu menggagau mee dengan sudu dan garfu. Kemudian, kelibat orang tua itu melintasi kami, menjinjing dua beg besar hitam berisi barang. Hairan, takkanlah dengan wang RM 5 dia boleh membeli barang sebanyak itu. Mustahil. Atau dia memang ada duit tapi berlagak seperti fakir. Mungkin..

Dengan rasa ragu, aku menghapirinya. Dia memberi senyum lembut dan aku dengan rasa curiga bertanya terus.

"Eh, pakcik. Tadi saya bagi lima ringgit, takkan dapat beli barang sebanyak ini?"

Bunyinya seperti meninggi. Pakcik itu seperti terkejut. Dia diam dan tunduk seketika. Pahit menelan air liur. Meletakkan dua beg plastik di atas tanah, membukanya satu per satu, perlahan-lahan dan terketar.

Aku terkedu. Terkejut dan malu. Pakcik itu mengeluarkan sapu tangan tadi dan membuka simpulannya. Wang aku tadi, masih terlipat kemas.

"Nak, pakcik tahu. Kami ini orang susah, nak. Hidup seperti najis, dibuang dan ditolak-tolak. Kalian pekup hidung melihat kami. Ambillah ini semula. Pakcik juga punya maruah. Kadang-kadang maruah kami lebih tinggi dari kamu orang kaya yang hidup berpura-pura, menipu orang. Harga diri kami masih kuat. Bila anak menyoal pakcik seperti tadi, anak telah memijak harga diri pakcik. Anak seperti menghukum pakcik sebagai orang tua sial yang berpura-pura susah.Ambillah semula, nak."

Pakcik itu meletakkannya di atas tangan aku, dan aku menolak berkali-kali. Aku sudah menangis, meminta maaf, berkali-kali. Tidak mahu menyentuh langsung wang itu, hingga jatuh di hujung kaki.

"Lihat, itulah tempat duit. Di tapak kaki. Duit itu perlu, tapi jangan sampai ia lebih tinggi dari harga diri. Jangan sampai duit menjadikan kita angkuh dan bongkak. Pakcik ke sana tadi, tempat nelayan memunggah ikan. Pakcik kutip ikan-ikan kembung pecah perut ini yang sudah dibuang ke tepi. Dengan bangkai busuk ini pakcik sambung hidup anak-anak pakcik, jangan sampai kelaparan, jangan mati."

Mendatar sahaja suara orang tua itu berkisar-kisar dengan pukulan ombak.

Dia terbatuk-batuk berjalan, meninggalkan aku dengan wang lima ringgit di hujung kaki, dua plastik berisi ikan busuk yang sudah mula dihurung lalat.

Aku terduduk menangis semahu-mahunya. Aku mempunyai wang yang boleh membeli segala kemewahan dunia. Cuma aku belum mampu membeli sesuatu yang ada dalam diri orang tua itu.

Posted by Perantau Sepi Nolove On 02:06 0 Komen Anda Di Sini
Share

Macam Nie Suami Pun Ada?



Sepasang suami isteri, dah lama kahwin tapi tak ada cahaya mata. Si suami teramat lah kedekut, bukan setakat taik idung masin, Taik mata pun
masin gak.. Salah satu xtvt tahunan mereka ialah mengunjungi satu pameran udara.

Tahun pertama, si isteri nak sangat naik sebuah pesawat ringan. Pergilah mereka berjumpa dengan pilot pesawat tu.
'Encik, berapa saya kena bayar untuk menaiki pesawat ni?' tanya sisuami
'Tak mahal encik, cuma RM50 untuk satu pusingan' jawab pilot tu.
'Uuiishh..mahalnya,tak jadi la saya nak naik' jawab si suami lalu menarik tangan
Isterinya berlalu dari situ.
'Alaa... abang ni, RM50 pun nak berkira, Setahun sekali je bang, dah lama saya nak naik pesawat cam tu' rayu si isteri dengan nada manja dengan
harapan si suami akan ubah fikiran.
'Jgn nak ngada2, RM50 tu banyak benda lain kita
boleh beli'
Kecewalah si isteri atas sifat kedekut suaminya.
Bukannya tak mampu,dlm bank melambak lagi duit dia.
Tahun kedua, mereka pergi lagi. Si isteri sekali lagi me pujuk Suaminya untuk menaiki pesawat tu. Berjumpa lah mereka dengan pilot tu, pilot yg
sama tahun lepas. Tapi kali ni, bayaranya dah jadi RM80...
Apa lagi sekali lagi kecewa lah si isteri tadi.
Tahun ketiga, mereka Pergi lagi... Si isteri tadi awal2 lagi dah pujuk si
suami untuk menaiki pesawat ringan tu.
'Baiklah, kalau bayaranya kurang dr RM30, kita naiklah'kata suami yang membuatkan si isteri menarik muka masam krn dia tahu bayarannya
pasti akan meningkat lagi tahun ni.
Mereka menuju ke pesawat yang sama cam tahun lepas dan jumpa ngan pilot yang sama juga.
Seperti yang dijangkakan, bayaranya dah jadi RM100.
Segeralah si suami menarik tangan isterinya berlalu dr situ. Si pilot td yang kesiankan si isteri yang saban tahun mengimpikan untuk menaiki
pesawat tu memanggil mereka semula.
'Encik, berapa yang encik sanggup bayar?'
'Aku cuma nak bayar bawah RM30 ajer' jawab si
suami.

Setelah berfikir seketika, berkatalah si pilot tadi
'Baiklah, Encik boleh naik pesawat tu dengan bayaran RM20 sahaja tapi dgn satu syarat'
Gembiralah si suami tadi, RM20 ajer
'tapi apa syaratnya'
'semasa di udara, encik dan isteri encik tak boleh Mengeluarkan satu suara pun. Kalau bersuara juga, saya akan kenakanbayaran> RM10 bagi
setiap perkataan yang keluar dari mulut encik atau isteri encik'
jawab pilot td sambil tersenyum.
'Baiklah saya setuju' jawab si suami dengan yakin bolehnya.
Maka, naiklah mereka akan pesawat tu... Pilot tadi pun ada niat lain sebenarnya. dia nak ajar si suami yang kedekut
tadi.
Dia pun buat lah aksi2 acrobatik yang diakui membahaya.
Macam2 aksi dia buat, tapi hairan gak dia sbb suami isteri yang duduk kat belakang dia tak menjerit pun.

Dia cuba lagi buat aksi2 yang merbahaya, berpusing2 pesawat
tu, tapi still senyap gak. Setelah muslihat dia tak berjaya, pilot tu pun mendaratkan lah pesawat dia.

Rasa rugi pulak sbb cuma boleh dpt RM20 ajer.
Bila dah mendarat, Cuma si suami yang turun dari pesawat tu.
'Ehh? mana isteri encik?'tanya pilot tu terkejut.
'Dia dah jatuh masa kau pusing2 pesawat tadi'
'Hahh apasal tak cakap'
'Kalau aku cakap nanti kena tambah bayaran lak'
jwb si suami
Sambil menghulurkan RM20 kepada pilot td dan terus berlalu...

Moralnyer..: Carilah suami yang mengasihi
isterinya


Hadiah Terbaik
Kepada kawan - Kesetiaan
Kepada musuh - Kemaafan
Kepada ketua - Khidmat
Kepada yang muda - Contoh terbaik
Kepada yang tua - Hargai budi mereka dan kesetiaan.
Kepada pasangan - Cinta dan ketaatan
Kepada manusia - Kebebasan

Posted by Perantau Sepi Nolove On 02:01 0 Komen Anda Di Sini
Share

KIsah Cinta Yang Paling Agung



Kisah cinta yang paling indah ini siapa lagi yang memilikinya kalau bukan kisah cinta Junjungan kita, Muhammad Saw kepada Khadijah ra.

Sungguh sebuah cinta yang mengaggumkan, cinta yang tetap abadi walaupun Khadijah telah meninggal. Setahun setelah Khadijah meninggal, ada seorang wanita shahabiyah yang menemui Rasulullah Saw. Wanita ini bertanya, “Ya Rasulullah, mengapa engkau tidak menikah ? Engkau memiliki 9 keluarga dan harus menjalankan seruan besar.”

Sambil menangis Rasulullah Saw menjawab, “Masih adakah orang lain setelah Khadijah?”

Kalau saja Allah tidak memerintahkan Muhammad Saw untuk menikah, maka pastilah Beliau tidak akan menikah untuk selama-lamanya. Nabi Muhammad Saw menikah dengan Khadijah layaknya para lelaki. Sedangkan pernikahan-pernikahan setelah itu hanya karena tuntutan risalah Nabi Saw, Beliau tidak pernah dapat melupakan istri Beliau ini walaupun setelah 14 tahun Khadijah meninggal.

Pada masa penaklukan kota Makkah, orang-orang berkumpul di sekeliling Beliau, sementara orang-orang Quraisy mendatangi Beliau dengan harapan Beliau mau memaafkan mereka, tiba-tiba Beliau melihat seorang wanita tua yang datang dari jauh. Beliau langsung meninggalkan kerumunan orang ini. Berdiri dan bercakap-cakap dengan wanita itu. Beliau kemudian melepaskan jubah Beliau dan menghamparkannya ke tanah. Beliau duduk dengan wanita tua itu.


Bonda Aisyah bertanya, “Siapa wanita yang diberi kesempatan, waktu, berbicara, dan mendapat perhatian penuh Nabi Saw ini?”

Nabi menjawab, “Wanita ini adalah teman Khadijah.”

“Kalian sedang membicarakan apa, ya Rasulullah?” tanya Aisyah

“Kami baru saja membicarakan hari-hari bersama Khadijah.”

Mendengar jawaban Beliau ini, Aisyah pun merasa cemburu. “Apakah engkau masih mengingat wanita tua ini (Khadijah), padahal ia telah tertimbun tanah dan Allah telah memberikan ganti untukmu yang lebih baik darinya?”

“Demi Allah, Allah tidak pernah menggantikan wanita yang lebih baik darinya. Ia mau menolongku di saat orang-orang mengusirku. Ia mau mempercayaiku di saat orang-orang mendustakanku.”

Aisyah merasa bahwa Rasulullah Saw marah. “Maafkan aku, ya Rasulullah.”

“Mintalah maaf kepada Khadijah, baru aku akan memaafkanmu.” (Hadits ini diriwayatkan Bukhari dari Ummul Mukminin Aisyah)

Posted by Perantau Sepi Nolove On 01:56 0 Komen Anda Di Sini
Share

Cinta Yang Tidak Terluah Dengan Kata Kata



Dalam satu kisah percintaan yang menarik.
Sepasang suami isteri berjalan
di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah
bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si
suami. Ini dialog mereka.

Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang
menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan
abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa
abang memang cintakan Sayang!

Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada
saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman
lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk
puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata
"Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang
merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis
dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!"

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi.


Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma.

Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yang
disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital.
Surat tersebut berbunyi begini :

"Sayang!Jika disebabkan suara aku mencintai mu... sekarang bolehkah
engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika disebabkan
kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu...sekarang bolehkah engkau
menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika
disebabkan senyuman aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau
tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan
setiap langkah aku mencintai mu.... sekarang bolehkah engkau melangkah?
Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika cinta memerlukan
sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi.
Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini,
selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik
dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu... ia
boleh dirasai dalam hati."

Posted by Perantau Sepi Nolove On 01:50 0 Komen Anda Di Sini
Share

Kisah Cinta Saidina Ali Dan Fatimah Az-Zahrah



Dipendamkan di dalam hatinya, yang tidak diceritakan kepada sesiapa tentang perasaan hatinya. Tertarik dirinya seorang gadis, yang punya peribadi tinggi, paras yang cantik, kecekalan yang kuat, apatah lagi ibadahnya, hasil didikan ayahnya yang dicintai oleh umat manusia, yakni Rasulullah S.A.W. Itulah Fatimah Az-Zahrah, puteri kesayangan Nabi Muhammad, serikandi berperibadi mulia. Dia sedar, dirinya tidak punya apa-apa, untuk meminang puteri Rasulullah. Hanya usaha dengan bekerja supaya dapat merealisasikan cintanya. Itulah Ali, sepupu baginda sendiri. Sehingga beliau tersentap, mendengar perkhabaran bahawa sahabat mulia nabi, Abu Bakar As-Siddiq, melamar Fatimah.

”Allah mengujiku rupanya”, begitu batin ’Ali. Ia merasa diuji kerana merasa apalah dia dibanding Abu Bakar. Kedudukan di sisi Nabi? Abu Bakr lebih utama, mungkin dia bukan kerabat dekat Nabi seperti ’Ali, namun keimanan dan pembelaannya pada Allah dan RasulNya tak tertandingi. Lihatlah bagaimana Abu Bakr menjadi kawan perjalanan Nabi dalam hijrah sementara ’Ali bertugas menggantikan beliau untuk menanti maut di ranjangnya.Lihatlah juga bagaimana Abu Bakr berda’wah. Lihatlah berapa banyak tokoh bangsawan dan saudagar Makkah yang masuk Islam karena sentuhan Abu Bakar; ’Utsman, ’Abdurrahman ibn ’Auf, Thalhah, Zubair, Sa’d ibn Abi Waqqash, Mush’ab. Ini yang tak mungkin dilakukan kanak-kanak kurang pergaulan seperti ’Ali. Lihatlah berapa banyak budak muslim yang dibebaskan dan para faqir yang dibela Abu Bakar; Bilal, Khabbab, keluarga Yassir, ’Abdullah ibn Mas’ud. Dan siapa budak yang dibebaskan ’Ali?Dari segi kewangan, Abu Bakar sang saudagar, insyaallah lebih bisa membahagiakan Fathimah.’Ali hanya pemuda miskin dari keluarga miskin.

”Inilah persaudaraan dan cinta”, gumam ’Ali.
”Aku mengutamakan Abu Bakr atas diriku, aku mengutamakan kebahagiaan Fathimah atas cintaku.”

Namun, sinar masih ada buatnya. Perkhabaran diterima bahawa pinangan Abu Bakar ditolah baik oleh Nabi. Ini menaikkan semangat beliau untuk berusaha mempersiapkan diri. Tapi, ujian itu bukan setakat disitu, kali ini perkhabaran lain diterima olehnya. Umar Al-Khatab, seorang sahabat gagah perkasa, menggerunkan musuh islam, dan dia pula cuba meminang Fatimah. Seorang lelaki yang terang-terangan mengisytiharkan keislamannya, yang nyata membuatkan muslimin dan muslimat ketika itu yang dilanda ketakutan oleh tentangan kafir quraisy mula berani mendongak muka, seorang lelaki yang membuatkan syaitan berlari ketakutan.

Ya, Al Faruq, sang pemisah kebenaran dan kebathilan itu juga datang melamar Fathimah. Ali mendengar sendiri betapa seringnya Nabi berkata, ”Aku datang bersama Abu Bakr dan ’Umar, aku keluar bersama Abu Bakr dan ’Umar, aku masuk bersama Abu Bakr dan ’Umar”. Betapa tinggi kedudukannya di sisi Rasul, di sisi ayah Fathimah. Ali redha kerana dia tahu Umar lagi layak darinya. Tetapi, sekali lagi peluang terbuka, tatkala perkhabaran diterimanya, bahawa pinangan Umar juga ditolak. Bagaimanakah sebenarnya menantu pilihan nabi, sedangkan dua sahabat baginda turut ditolak peminangannya?

Pada suatu hari Abu Bakar As-Shiddiq r.a. Umar Ibnul Khatab r.a. dan Sa’ad bin Mu’adz bersama-sama Rasul Allah s.a.w. duduk dalam masjid. Pada kesempatan itu diperbincangkan antara lain persoalan puteri Rasul Allah s.a.w. Saat itu baginda bertanya kepada Abu Bakar As-Shiddiq r.a “Apakah engkau bersedia menyampaikan persoalan Fatimah itu kepada Ali bin Abi Thalib?”

Abu Bakar As-Shiddiq menyatakan kesediaanya. Ia beranjak untuk menghubungi Ali r.a. Sewaktu Ali r.a. melihat datangnya Abu Bakar As-Shiddiq r.a. dgn tergopoh-gopoh dan terperanjat ia menyambutnya kemudian bertanya: “Anda datang membawa berita apa?”

Setelah duduk beristirahat sejenak Abu Bakar As-Shiddiq r.a. segera menjelaskan persoalannya: “Hai Ali engkau adalah orang pertama yg beriman kepada Allah dan Rasul-Nya serta mempunyai keutamaan lebih dibanding dengan orang lain. Semua sifat utama ada pada dirimu. Demikian pula engkau adalah kerabat Rasul Allah s.a.w. Beberapa orang sahabat terkemuka telah menyampaikan lamaran kepada baginda untuk mempersunting puteri beliau. Lamaran itu telah beliau semua tolak. Beliau mengemukakan bahawa persoalan puterinya diserahkan kepada Allah s.w.t. Akan tetapi hai Ali apa sebab hingga sekarang engkau belum pernah menyebut-nyebut puteri beliau itu dan mengapa engkau tidak melamar untuk dirimu sendiri? Kuharap semoga Allah dan RasulNya akan menahan puteri itu untukmu.”

Mendengar perkataan Abu Bakar r.a. mata Saidina Ali r.a. berlinang air mata. Menanggapi kata-kata itu, Ali r.a. berkata: “Hai Abu Bakar, anda telah membuatkan hatiku bergoncang yang semulanya tenang. Anda telah mengingatkan sesuatu yang sudah kulupakan. Demi Allah aku memang menghendaki Fatimah tetapi yang menjadi penghalang satu-satunya bagiku ialah kerana aku tidak mempunyai apa-apa.”

Abu Bakar r.a. terharu mendengar jawapan Ali itu. Untuk membesarkan dan menguatkan hati Imam Ali r.a. Abu Bakar r.a. berkata: “Hai Ali, janganlah engkau berkata seperti itu. Bagi Allah dan Rasul-Nya dunia dan seisinya ini hanyalah ibarat debu bertaburan belaka!”

Setelah berlangsung dialog seperlunya Abu Bakar r.a. berhasil mendorong keberanian Imam Ali r.a. untuk melamar puteri Rasul Allah s.a.w.

Beberapa waktu kemudian Saidina Ali r.a. datang menghadap Rasul Allah s.a.w. yg ketika itu sedang berada di tempat kediaman Ummu Salmah. Mendengar pintu diketuk orang, Ummu Salmah bertanya kepada Rasulullah s.a.w.: “Siapakah yg mengetuk pintu?” Rasul Allah s.a.w. menjawab: “Bangunlah dan bukakan pintu baginya. Dia orang yang dicintai Allah dan RasulNya dan ia pun mencintai Allah dan Rasul-Nya!”

Jawapan Nabi Muhammad s.a.w. itu belum memuaskan Ummu Salmah r.a. Ia bertanya lagi: “Ya tetapi siapakah dia itu?”

“Dia saudaraku orang kesayanganku!” jawab Nabi Muhammad s.a.w.

Tercantum dalam banyak riwayat bahawa Ummu Salmah di kemudian hari mengisahkan pengalamannya sendiri mengenai kunjungan Saidina Ali r.a. kepada Nabi Muhammad s.a.w. itu: “Aku berdiri cepat-cepat menuju ke pintu sampai kakiku terantuk-antuk. Setelah pintu kubuka ternyata orang yang datang itu ialah Ali bin Abi Thalib. Aku lalu kembali ke tempat semula. Ia masuk kemudian mengucapkan salam dan dijawab oleh Rasul Allah s.a.w. Ia dipersilakan duduk di depan beliau. Ali bin Abi Thalib menundukkan kepala seolah-olah mempunyai maksud tetapi malu hendak mengutarakannya.

Rasul Allah mendahului berkata: “Hai Ali nampaknya engkau mempunyai suatu keperluan. Katakanlah apa yang ada dalam fikiranmu. Apa saja yang engkau perlukan akan kau peroleh dariku!”

Mendengar kata-kata Rasul Allah s.a.w. yang demikian itu lahirlah keberanian Ali bin Abi Thalib untuk berkata: “Maafkanlah ya Rasul Allah. Anda tentu ingat bahawa anda telah mengambil aku dari pakcikmu Abu Thalib dan makcikmu Fatimah binti Asad di kala aku masih kanak-kanak dan belum mengerti apa-apa.

Sesungguhnya Allah telah memberi hidayat kepadaku melalui anda juga. Dan anda ya Rasul Allah adl tempat aku bernaung dan anda jugalah yang menjadi wasilahku di dunia dan akhirat. Setelah Allah membesarkan diriku dan sekarang menjadi dewasa aku ingin berumah tangga; hidup bersama seorang isteri. Sekarang aku datang menghadap untuk melamar puteri anda Fatimah. Ya Rasul Allah apakah anda berkenan menyetujui dan menikahkan diriku dengan Fatimah?”

Ummu Salmah melanjutkan kisahnya: “Saat itu kulihat wajah Rasul Allah nampak berseri-seri. Sambil tersenyum beliau berkata kepada Ali bin Abi Thalib: “Hai Ali apakah engkau mempunyai suatu bekal mas kahwin?” .

“Demi Allah” jawab Ali bin Abi Thalib dengan terus terang “Anda sendiri mengetahui bagaimana keadaanku tak ada sesuatu tentang diriku yg tidak anda ketahui. Aku tidak mempunyai apa-apa selain sebuah baju besi sebilah pedang dan seekor unta.”

“Tentang pedangmu itu” kata Rasul Allah s.a.w. menanggapi jawapan Ali bin Abi Thalib “engkau tetap memerlukannya untuk perjuangan di jalan Allah. Dan untamu itu engkau juga perlu buat keperluan mengambil air bagi keluargamu dan juga engkau memerlukannya dalam perjalanan jauh. Oleh kerana itu aku hendak menikahkan engkau hanya atas dasar mas kahwin sebuah baju besi saja. Aku puas menerima barang itu dari tanganmu. Hai Ali engkau wajib bergembira sebab Allah ‘Azza wa*jalla sebenarnya sudah lebih dahulu menikahkan engkau di langit sebelum aku menikahkan engkau di bumi!” Demikian riwayat yang diceritakan Ummu Salmah r.a.

Setelah segala-galanya siap dengan perasaan puas dan hati gembira dgn disaksikan oleh para sahabat Rasul Allah s.a.w. mengucapkan kata-kata ijab kabul pernikahan puterinya: “Bahwasanya Allah s.w.t. memerintahkan aku supaya menikahkan engkau Fatimah atas dasar mas kahwin 400 dirham. Mudah-mudahan engkau dapat menerima hal itu.”

“Ya Rasul Allah, itu kuterima dgn baik” jawab Ali bin Abi Thalib r.a. dalam pernikahan itu.

Inilah jalan cinta para pejuang. Jalan yang mempertemukan cinta dan semua perasaan dengan tanggungjawab.

Cinta tak pernah meminta untuk menanti.
Seperti ’Ali.
Ia mempersilakan.
Atau mengambil kesempatan.
Yang pertama adalah pengorbanan.
Yang kedua adalah keberanian.

Dan ternyata tak kurang juga yang dilakukan oleh Puteri Sang Nabi, dalam suatu riwayat dikisahkan, bahwa suatu hari, Fathimah berkata kepada ‘Ali:
“Maafkan aku, karena sebelum menikah denganmu. Aku pernah satu kali merasakan jatuh cinta pada seorang pemuda” ‘Ali terkejut dan berkata, “Jikalau begitu, mengapakah engkau mahu menikah denganku? Dan Siapakah pemuda itu”
Sambil tersenyum Fathimah berkata, “Ya, kerana pemuda itu adalah Dirimu”

Posted by Perantau Sepi Nolove On 01:33 1 Komen Anda Di Sini
Share

Cerpen - Putera Impian



Kringggggg…………………………………………….

Pap!!. Balqis menekan punat jam locengnya. Dia memandang sekilas jamnya yang menunjukkan pukul 6 pg.
‘Malasnya nak bangun……hai..kenapa lah mesti ada keja? Takde keja kan bagus…xde la aku nak bangun pagi-pagi yang sejuk macam ni’. Ngomelnya sendirian sambil melipat selimut dan mengemas katil. Tuala yang disangkut di capai dan segera berlalu ke dalam bilik air. Beberapa saat kemudian terdengar bunyi jeritan.

“Arrghhhhh!!!! Sejuknya air ni!”

Nur Balqis Qaisara nama diberi. Bekerja sebagai seorang guru disebuah sekolah rendah. Orangnya kadang-kadang lemah lembut, kadang-kadang kasar, adakalanya seorang yang lucu, garang,tegas dan adakalanya juga seorang yang gila-gila. Belom mempunyai buah hati tetapi menyimpan impian untuk berkahwin dengan putera raja. Apa? Putera raja?hehehe

“Selamat pagi cikgu”. Ucap murid-murid tahun 1 ala-ala tone dalam ‘upin dan ipin’. Sejak kartun ‘upin dan ipin’ diperkenalkan, serta merta tone itu ditukar. Terpengaruh la katakan. Apa-apa pun Balqis tetap seronok dengan telatah murid-murid tahun 1 Bestari yang diletakkan dibawah tanggungnya.

“Selamat pagi semua….sehat anak-anak cikgu hari ini?” soal Balqis sambil tersenyum.

Itulah rutin hariannya. Menyambut kedatangan murid-murid yang dikenali sebagai anak-anaknya dengan hati yang penuh keihlasan. Nur Balqis Qaisara a.k.a Cikgu Balqis memang menjadi kesayangan murid-murid disini kerna telatah dia yang pandai mengambil hati murid-murid disitu. Bagila dia kelas tahun 6 pun, dia tetap menjadi guru paling ‘best’ di situ. Baginya, layanan yang paling penting sebelum memulakan pembelajaran.Ambil hati budak-budak adalah yang paling utama baginya.


Minggu hadapan….

“sedapnya sambal sotong ni mak……mak buat ke?” Balqis menyuapkan nasi ke mulutnya sambil memandang emaknya.
“abis, takkan pakmat tempe langgar motokar plak?” jawabnya yang disambut dengan ketawa Balqis. Hajah Amina memang pandai berseloroh. Mak paling ‘sporting’ dalam dunia ni.
“Mak ni…kalu tak buat lawak tak boleh ke…memang la bukan pakmat tempe..kan ke dia dah kena langgar…mak mak”
Ketawa mereka dua beranak bersambung lagi sebelum Haji Ramli masuk menjengah.
“hai dua beranak ni, kalu gelak sampai bergegar rumah ni, ingatkan bumi bergegar tadi” selamba meletakkan punggung di sebelah isterinya.
“Mak ni bah, asyik buat lawak je….abah pi mana tadi?”
“abah kan pi melawat pakmat tempe tadi”ujarnya tanpa menghiraukan jegilan anaknya. Beberapa saat kemudian,ketawa mereka tiga beranak kedengaran hingga ke hujung kampong.

Itulah keluarga Nur Balqis Qaisara….Dia, emak dan abah. Mereka tiga beranak memang rapat dan paling bahagia. Walapupun hidup takle sesenang puteri raja..rumah tak sebesar istana…tapi mereka senang begitu.Biarlah hidup sederhana asalkan jangan papa perdana. Jadi perdana menteri takpa. hehehe

Minggu hadapan lagi.
“Balqis, abah kau ada benda nak cakap”
Balqis menoleh pada abahnya. ‘abah nak cakap, tapi kenapa emak plak yang cakap?’
“isy, kamu ni…aku plak yang kena. Kamu la cakap..kamu emaknya” abah menolak pada emak plak.
“abg la..abgkan abahnya”giliran emak plak menolak terkena abah.
Balqis pening.
“kamu la….kamu cakap lagi senang…”
“abg la….getleman sikit” sekali lagi emak menolak.
Balqis menggeleng kepala.

“biar Balqis ja la yang cakap. Dari tadi abah ngan emak asyk tolak-tolak ja” Balqis bersuara. Terpaku 2 pasang mata emak dan abahnya.
“cakap apa?” Emak dan abah bersuara serentak.
Balqis tunduk.serta merta pipinya menjadi merah. ‘nak cakap tak? Nak ke tak?nak ke tak?’ sambil kaki menguis-nguis permaidani di hadapan.
“kamu nak cakap apa Balqis?”Tanya abah sekali lagi.
“Nak kawen”. Serentak emak dan abah berkata..
“apa?”
“sapa calonnya?keja apa?nama apa?orang mana?bila kamu kenai?kenapa tak bawak jumpa mak abah?” tudia soalan dari emaknya yang bertalu-talu.
“isy kamu ni…tak sempat si Balqis ni nak amik pen nak tulis, banyak benor soalannya. Bapa markah semua ni?” gurauan abah disambut dengan gelak si anak tapi satu cubitan oleh si emak.
“adus!”. abah mengaduh.
“Ha buat lawak lagi,kan dah kena”. emak geram.
“hehehe….ha Balqis..jawabla soalan mak kamu ni” abah beralih pada si anak.
Sekali lagi Balqis menunduk. Dia taktahu nak jawab.
“hm…hm…..tapi…..”dia menjawab itu sahaja.
“ha….lagi sikit..nak terkeluar dah tu….sikit lagi Balqis…cakap slow-slow…” abah membuat lawak dan sekali lagi pahanya dicubit. Dia hanya tersengih.
“cakap la Qis…siapa?” Emak mengambil alih tempat si abah. Tidak sabar menunggu jawapan si anak.
“tapi Balqis takde calon lagi emak…abah…hehe…tapi Balqis nak kawen.” Balqis memandang abahnya yang menggaru-garu kepala tanda tak gatai. Emak plak mengangkat kening. ‘apa ke pelik budak ni?’tanyanya dalam hati.
“ramai kawan-kawan Balqis yang da kawen..Balqis pun nak kawen jugak…..”ujarnya meleret.meminta kefahaman dari emak dan abah.
“rumit jugak masalah anak kita ni abg…..nak kawen tapi takde calon..sian kan?” emak membuat ayat kesian.
“tu la… emaknya ada ‘solution’ ke?”
“isy..saya plak”.
Lama Balqis memandang emak dan abah yang membuat lagat macam tengah pikir sesuatu. ‘entah apa-apa la mak ngan abah ni’
“la….awat plak kita nak riso dan memikir ni….. kan ke kita dah ada calon..” tiba-tiba abah bersuara yang macam menjerit sikit.
“Sapa bah?” Balqis ‘excited’. Emak mengangguk-angguk sambil tersenyum.
“tunggu……” abah berlalu sambil mengenyitkan mata sebelah.
“ha? Emak?” Balqis bingung.
“Bak kata abah kamu…tunggu…….hehe” Emak pun cepat-cepat mengekor abah meninggalkan Balqis yang terkulat-kulat disitu.

‘Tunggu tu apa maksudnya?’ dia menggaru-garu kepala yang sedikit gatal. Lambat-lambat dia pun berlalu….meninggalkan persoalan tanpa jawapan.

Beberapa minggu yang berlalu…

“Cikgu….Cikgu Balqis”
Balqis menoleh ke belakang. Dia ternampak seseorang yang memanggilnya dari belakang.
“kamu ka yang paggil cikgu, Amin?”
Amin mengangguk laju. Dia tersengih.
“eh, kenapa kamu tersengih macam lala tak busuk plak ni?”
Lagi la Amin tergelak terus mendengar loyar buruk si guru.
“nah”
Balqis memandang. Sekeping kertas disuakan pada dia.
“Apa ni?”
“Abg saya bagi…ambil la cikgu..cepat la….saya nak balik ni..”
Mahu tak mahu Balqis terpaksa mengambilnya. Dia memandang Amin yang berlari meninggalkannya. Lama..dia memandang kertas itu.. 012-xxxxxxx. No tepon? Isy abg si Amin ni..tak gentleman lansung.

Esoknya…..

“Cikgu…oo cikgu…”
“Ha..kenapa Amin?”
Amin yang berdiri di tepi meja guru itu tersengih.
“isy…tak abis-abis dengan sengih kamu” dia mengerutkan dahi. Murid tahun 6 ini memang gemar menunjukkn giginya. Ingat iklan colgate ka apa…
“abg saya Tanya pg tadi..masa saya tengah nak makan sandwish mak saya buat….”dia berhenti disitu.
“Tanya apa?” Balqis mengangkat kening. Menunggu butir selanjutnya dari mulut comel si amin.
“belom sempat saya makan sandwish yang kedua….abg saya Tanya…kenapa cikgu tak msg atau tepon dia semalam… dia suh saya Tanya cikgu kat sekolah hari ni, ni saya Tanya ni”
Balqis tergelak. Panjang sungguh ayat si amin ni..lawak ke benor muridnya ni…sapa la guru BM ni? Hehe…
“cikgu, saya Tanya cikgu, cikgu gelak plak”
Balqis tersentak. Terlupa plak. “oohh….kena msg ka?kena tepon ka?” dia Tanya amin balik.
“la…dah dia bg no tepon…kena la cikgu..apa la cikgu ni…”
“hehe…" Balqis gelak lagi…. "cikgu malu la…patot laki mula dulu..”
“takpa la cikgu….bak kata Cikgu Yati….timba cari perigi takpa….apa maksud dia tah cikgu?”
Balqis menampar dahinya. “nanti kamu Tanya cikgu Yati ya..hehe…cikgu ajar Math kan? Kira-kira cikgu tau la…”Balqis member alasan..padahal dia malu..
“Ala cikgu ni…..ha..lupa….abg suruh saya mintak no tepon cikgu.”
“kenapa?”
“mestila nak tepon..nak kaco..nak ngorat cikgu…”
“isy kamu ni….” Balqis tersenyum. budak-budak sekarang..maju sungguh.
“sapa abg kamu tu?” dia mencuba menjerat muridnya itu.
“Nama dia abg ngah…” pendek ja jawapannya.
Balqis tak dapat menahan gelak. “cikgu layan putera ja….gtau kat abg kamu….kalau dia putera baru cikgu layan”
Ujar Balqis sambil mengenyitkan mata dan berlalu meninggalkan Amin yang ternganga. Putera?

Malamnya ketika menonton tv…..

“kamu tak tido lagi Balqis?” Abah mengheyak punggu di sebelah Balqis.
“Tak ngantok lagi bah…tengok la cita dulu…”
“nah ni” Balqis memandang tangan abah yang menghulurkan sesuatu.
“surat apa lak ni bah?”
“ambil la dulu…..abah ngntok dah ni…” Abah member alasan.
Balqis mengambil jua… selepas dia menghantar abah ke bilik melalui pandangan, dia membuka kertas yang dihulurkan tadi. Eh? 012-xxxxxxx. No.tepon?


Sebelom melelapkan mata….

Balqis tercari-cari kertas yang diberikan Amin tempoh hari..mana diletakknya…lupa lak. Puas dia mnggeledah beg tangan, buku-buku muridnya tak jumpa juga…
‘mesti esok Amin Tanya lagi’ Balqis mencari-cari lagi…tetap tak jumpa..
Sejam dia mencari..dia mula give up. Dia membaringkan tubuh di tilam empuk itu.
Kemudian dia teringat kertas yang diberi oleh abahnya tadi. Dia mengambil dan memandang. Lama…tiba-tiba hatinya berdebar.. ‘macam pernah tengok no.ni…tapi dimana ya?’ puas Balqis mengerahkan otaknya….lambat laun dia terlena dengan kertas itu ditangan.

2 minggu yang berlalu dengan cepat.

“ Hai cikgu…nak balik dah ka?”
“takla…..saja ja tengok keta ni…kot hilang plak” sengaja dia menjawab begitu. Bukan tak Nampak..kan ke aku tengah sibuk dok mengemas barang dalam kereta ni… dia menoleh pada si suara itu.

Terpana. Terkejut. Terpegun. Terkaku. Ter…ter….dan banyak ter lagi. Hensemnya! Jerit dia dalam hati.

“cikgu Balqis” Balqis tersedar. Dia cepat cepat cover malu dengan melemparkan senyuman paling manis.
“ni la abg ngah saya” tanpa membuang masa, amin memperkenalkan abgnya. Balqis memandang. Pemuda itu tersengih. La….macam adiknya juga. Mat sengih.
“saya Ikhmal” pemuda yang bernama Ikhmal itu memperkenalkan dirinya…dia tersenyum memandang gadis itu.
“saya Nur Balqis Qaisara bt Haji Ramli”. lancar ja mulutnya menuturkan nama penuhnya. Isy, cubit jugak mulut ni. Balqis memarahi mulutnya.
“hensem tak abg saya cikgu?macam saya tak?hehe” Amin membuat lawak.
Balqis pura-pura gelak..
“Patotnya kamu tu macam abg…bukan abg macam kamu..Amin Amin..”Ikhmal menggelengkan kepalanya..
“er…kenapa cikgu tak msg atau tepon saya?”
Balqis mencari alasan… “hm…sorry la….saya letak dalam kocek baju kertas yang encik Ikhmal bg….tp terlupa lak…terbasuh sekali ngn kertas tu..apa lagi..hancur la..” dia membuat nada sedih.
“yeke….takpe la….takde jodoh….”Ikhmal juga sedih.. “jom Amin, kita balik.” Dengan selamba dan tanpa menunggu jawapan dari Balqis, pemuda itu berlalu sambil menarik tangan adiknya,Amin.
Balqis termangu seorang di keretanya. Peristiwa apa ni? Dah nak melepas ke aku?

Hari berganti hari….entah hari ke berapa….

“Takde apa-apa perkembangan ka Balqis?”
Balqis mengangkat muka memandang abahnya yang sedap menghirup tea.
“Perkembangan apa bah?” Balqis tak paham.
“Haisy kamu ni…kan ke tak bapa lama dulu abah kamu ada bagi no.tepon…apa kamu dah tepon tau kenai-kenai ka ngn pemilik dia?” emak plak menyampuk.
Balqis baru teringat. Entah mana dia letak no tepon tu? Abis la….. dia mencari-cari idea.
“hm…Balqis ada msg dia bah..tapi dia tak ‘reply’ pun” nah….dia tipu.tpu sunat…
“eh…takkan tak betul no.nya abah?”emak memandang abah..
“takkan plak….meh sini no.nya Balqis, abah ‘try’”
Gulp. Apa lagi alasan ni…. “malam ni Balqis cuba ag bah…kot-kot la dia reply” ujar Balqis dan cepat-cepat berlalu, menyalami kedua orang tuanya…ingin menyelamatkan diri.

Malam itu…..

“ha…jumpa pun” rupanya bawah katil, kertas yang abah bg tu…isy isy…
Serta merta Balqis menaip msg… apa yg nak taip?
‘hai’ isy tak sopan lak.
‘boleh ngorat tak?’ yang ni lagi gelojoh.
‘awak…..dah tido belom?’ yg ni sesuai ke?
Balqis mencemikkan bibirnya….dia bukan pernah bercntan cintun sebelum ni.. masalah betul.

‘assalamualaikum…..maaf kaco..dah tido ke?’ lambat-lambat dia terpaksa membuat ayat skema.
Send ke 012-xxxxxxx.

5 minit berlalu….isy, takkan dia tak sedar ada msg kot. Balqis mengomel sendirian.
2 minit lagi…bunyi ‘tit tin tin’ nada msg. ha…cepat dia membuka msg.

‘waalaikumsalam…tau pun kaco..tengok jam pukul berapa’
Apa? Serta merta Balqis melihat jam locengnya. Pukul 1 pgi. Adeh! Apasal la dia tak tengok jam tadi….adus…malu betul.
‘sorry…..esok plak eh saya msg..selamat malam’
Send.
Perlahan Balqis menyembamkan kepalanya di atas bantal. Pipinya terasa panas. Menanggung malu yang sangat. Mesti pemilik no tu kata macam-macam…isy…..isy. anak dara apa ni? Dalam hati, dia takmo msg buat kali ke2.muktamad.

Malam keeseokkannya……..

Balqis baru berkira-kira hendak tido…walaupun kurang mengantok…tapi dia akan mengira bulu kambing untuk melenakan matanya….

Tiba-tiba…’tit tit tit’ isy sapa plak yang hantar msg memalam buta ni…rungutnya.

“Assalamualaikum…saya farid…kenapa baru semalam msg saya? Baru berani ke?ke awak malu?”
012-xxxxxxx.

Eh….pandai lak dia ni ngata aku… semalam bukan main ag. Nak kena ni.
‘waalaikumsalam…saya lupa nama…bukan apa..saya dh lupa letak mana no awak.tu baru msg sbb baru jumpa’
Send.
Hehe…padan muka.

‘tit tit tit’

‘hai..lupa nama….hehe…saya terus terang eh? Kita kawen nak?’
Ha?? What?? Balqis terbangun. Dia membaca msg itu beberapa kali. Betul la ni…dia mecubit plak pipinya.adus! betul tak mimpi. Dia ajak aku kawen? Biar betul? Beraninya dia? Hisy….dia ingat aku ni apa ke..senang-senang je ajak kawen.nanti dia.

‘awak putera ke? Saya nak kawen ngan putera tau.PUTERA.’
Send.
Nah…hahaha……biar terkejut dan termalu lelaki itu. Lelaki la kan. Betul la nama pun farid.
‘tit tit tit’

‘belom cuba belom tau.esok saya suruh mak saya masuk meminang awak. Gudnite.’

Ha? Meminang? Apa ni? Dia tipu kot…….. Lama Balqis memikirkan kejadian itu..lantas dia pun tertido dalam tanda soal di kepala.

Berminggu-minggu kemudian….

Semakin hari Balqis semakin bingung. Jiwa kacau. Fikiran plak menerawang tah ke mana. Seminggu yang lepas…memang…si farid tu betol-betol mengotakankan katanya..meminang! ya…dia dah pun masuk meminang..dan emak dan abah dah setuju..sekarang dah tentunya dia tunang si farid tu… entah cmna rupa la taktau…. Sejak tu farid tak pernah msg dia lagi… menambahkan lagi bingung dia….farid…….dimna kamu?

“Cikgu…abg saya nak jumpa cikgu”
Lamunan Balqis hilang. Dia melihat Amin yang tersengih. Tanpa perasaan yang ‘betul’ dia menganggukkan kepalanya.
“Cikgu nampak bingung” Ikhmal cuba bertanya.
“ha’ah….”
“kenapa? Boleh saya tahu?”
‘baiknya dia…..’ tanpa sedar dia memandang muka Ikhmal lama…wajah hensem itu manarik perhatiannya..Amin entah hilang kemana.
Lama..baru dia menjawab. “saya akan berkawen” ujarnya diiring hembusan nafas kecil.
Ikhmal agak terkejut. “jadi sekarang cikgu tunang orang?”
Balqis hanya mengangguk.
“maafkan saya..saya taktahu…tak baik saya menganggu tunang orang..saya pergi dulu…Assalamualaikum” lelaki itu terus berlalu meninggalkan Balqis yangterpinga-pinga.

‘Ikhmal.....walaupun kau bukan putera....tapi aku macam sukakan kau’ hanya itu yang terkeluar dari pelusuk hatinya.

Sebulan sebelum kenduri.......

“Balqis, td farid ada datang...dia hantar borang kebenaran kawen. Kamu ambil la...isi mana yang patot dalam borang kamu....nanti hantar sekali” abah memberi arahan.

Dengan hati yang tak bapa tenteram...Balqis gagahkan jua mengambilnya...sambil duduk dia membuka helaian demi helaian.

Nama lelaki : Tengku Farid Ikhmal bin Tengku Sazali.
Umur :26 tahun

Ha? Tengku? Thats mean...........Balqis pengsan!


Hari nikah....penuh debaran.

“Tengku Farid Ikhmal bin Tengku Sazali” suara tok kadi.
“ya saya” suara Farid. Farid la..walau tak pernah dengar sora tapi dah tu nama dia kan..
“Aku nikahkan dikau dengan Nur Balqis Qaisara bt Ramli dengan mas kawennya RM 900.00 tunai...”
“Aku terima nikahnya Nur Balqis Qaisara bt Ramli dengan mas kawennya RM 900.00 tunai..”
Lama...
“sah”
“sah”
“Alhamdulillah...”
Serentak itu air mata Balqis mengenai pipi.... beberapa minit kemudian,
“Nur Balqis Qaisara”
Balqis mengangkat muka. Hah? Ikhmal? Serentak dia memandang kelibat Amin yang tersengih di sebalik dinding.

Putera impian..ya itu la angan Balqis sejak kecil.. mungkin kerna cerita dongeng yang selalu abah cerita..sedikit sebanyak mempengaruhi angannya.. dan ya... dia mengahwini seorang putera..Tengku Farid Ikhmal bin Tengku Sazali...abang ngah kepada Tengku Amin Hakim bin Tengku Sazali yang sebelum ini dia lansung tak sedar muridnya keturunan tengku..berdarah raja..isy-isy....dan farid adalah orang yang sama dengan Ikhmal dan pastinya no tepon yang abah bagi dengan Ikhmal bagi adalah sama... Balqis tergelak... kalau sudah jodoh.....
“ma...nak pok”
Balqis mematikan lamunannya...dia memandang anak kecilnya yang berusia setahun 4 bulan..Nur Iman Maisara..permata hati dia dan ikhmal..anak itu senyum sebelum berlari ke arah pintu...di situ abahnya terjengul dan....tersengih.. Balqis tergelak.

Posted by Perantau Sepi Nolove On 01:06 0 Komen Anda Di Sini
Share

My Love Story



Kisah Benar.....

Sy mula dftarkn dri d kolej swasta ni pda bulan oktober 2010~ sbb stlh lma sy berfkir, bru sy nmpk pe sbnrnye sy nak dlm idop sy~ sy nk berkhidmat pda masyarakat dgn lbh dekat~ oleh sbb tu, sy ambk nursing d cni~ sy nekad, sy x kisah utk kotorkan tgn sy buat kje2 yg x smua org sggup buat~ ok, back to the story, raya haji 2010, sy cari kwn2 yg nk temankan sy blik Kedah~~ sbb sy drive sorang2~~ so, klu ada kwn best gak jdi peneman~ n ada sorang kwn sy ni tggl dekat la jgk ngn area umah sy~ so, sy ajk dia~

1 ari sblm rya haji, kmi bertolak dh ptg dh~~ best sgt dpt blik kg utk raya haji~~ tmbah2 plk mak dh siapkn baju rya haji 2 psang~~ pastu plak pda rya haji ketiga, kak yg kedua akn bertunang~ mmg sgt2 x sbar~~ dh lma rumah xde kenduri~~ hehe~~ smpai je kdh, sy antar kwn sy blik umah dia dlu~ msa tu mak dia je kt umah~ n cm biasa la bla jmpa org tua, kita akn slm n cium tgn~~ sy mntak dri blik trus sbb sy xnak buat mak sy trtunggu~

pda hari ke 3 raya aidil adha, sy kne blik kolej~ mgkin ptg cket sbb kak sy bertunang~ lgpon sy kne jdi mak andam jap~~ wahaha~ x sgka sy dpt kepercayaan utk make up bkal pngantin~~ x de la terer sgt pn~~ ptg tu, sy g ambk kwn sy kt umah dia~~ mak dia sorang je time tu~~ tb2 je laju je kete abg dia blik~ cm terkejut gak~ knp perlu bwk laju2 cmtu~ dh smpai umah dh pn~~ huhu~~ nsib baik x langgar kete sy~ klu x, mmg sy fire dia~ hehe~ mak dia ajk msuk, tp sy malu~ last2 msuk gak la sbb msa tu bwk ank sdara~ dia plak yg nk msuk~~ bdk tu mmg ske sgt2 msuk umah org~~ huhu~~ tp sy mnum cpt2 sbb sy xnak stay lma2~~ n pastu kmi bertolak blik trus ke kolej~

lpas rya haji, kmi ade mid term exam~~ so, sgt2 bz~ abes je exam, kwn dtg blik ckp abg dia nk knal~ cm terkejut gak~~ hehe~~ serius berat sgt ati nk bg no phone kt org~ tp lpas pk2 blik, kwn je pn~~ lgpon msa tu sy tgh couple ngn sorang bdk yg kje kt KL~ tp sy x syg lgsung bdk KL tu~ lyn sbb nk jga ati je~ dia pnah tlong sy~

lpas dh tukar2 no, abg kwn sy start msg sy~ bermula sbg kawan~~ lpas tu dia ajk jmpa~ so, sy pk byk2 kli~~ perlu ke sy jmpa dia~ hurm~~ sy pon setuju je la~~ tp dlm ati xpnah terdetik nk jdi lbh dri sorang kwn~~ tp, bla kluar ngn dia, sy jdi selesa~~ sy pn x tahu knp~~ rsa mcm dh knal lma~ n muka dia pon rsa cm familiar je~ sy rsa cm dekat je ngn dia~

lpas dh lbh kurang sebulan cmtu la knal sbg kwn, kmi start couple pda tarikh 1.1.10~~ hurm~~ cm best je tarikh tu~ dia bwk bunga n kek coklat sbg hadiah utk sy~ bla dh jdi gf dia, bru sy taw~~ rupa2nya masa sy antar kwn sy blik umah dia tu, mak dia ckp mak dia ske tgk sy~ n bila sy g ambk kwn sy tu, mak dia kol abg dia blik umah cpt2 sbb sy g umah diorang~~ adess~~ berpakat 1 family rupanya~ haha~~ rupanya sy ni pilihan mak dia~ mgkin berkat doa mak dia, sy terbuka ati utk trima dia~ syukur pda Tuhan sbb temukan sy ngn dia~

sy pnah jgk terfikir, dia syg sy sbb mak dia ke, or mmg dia btol2 syg sy n trima klemahan sy~ n skrg dia dh buktikan mmg dia ikhlas trima sy seadanya~ xtually, sy ni sorang yg sgt2 cpt brubah mood~ tp dia sbar je~~ n sy ske shopping~ msti rmai pmpn lain pn sme jgk kn~~ haha~~ tiap2 bulan msti dia ajk sy shopping~ hurm~~ buat hlang stress sy katanya~~ ksian lak kat dia~ tp dia slalu je ajk~ n klu time sy ngengada xnak drive sndri blik kg, dia kan ambk n antar sy blik kolej~ kdg2 sy pk, sy byk susahkan dia~ tp peristiwa yg pling sy xleh lupakn, msa tu lappy rosak~~ sy hnya tahu nanges je la~ huhu~~ dia dtg n ambk lappy sy n g repair~ x sgka plak kne byar smpai rm500 cmtu la~ ksian dia~~

skrg dh ckup setahun kmi sbg couple~ hrap sgt2 jodoh kmi berkekalan~ sbb sy selesa sgt2 ngn bf ni~ dia xpnah nk kongkong lbh2 cm xbf dlu~ kpd kwn2 smua, plz pray for us~~ dan doakan kebahagiaan sy~ thnks~~ )



Love is patient, love is kind. It is not jealous, is not pompous,
it is not inflated, it is not rude,
it does not seek its own interests,
it is not quick-tempered,
it does not brood over injury,
it does not rejoice over wrongdoing but rejoices with the truth.
It bears all things, believes all things, hopes all things, endures all things.
Love never fails.

Posted by Perantau Sepi Nolove On 00:46 0 Komen Anda Di Sini
Share

Madu Itu Nikmat Dunia~Kisah Renungan~



Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah
bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu,
tetiba dia terdengar satu bunyi... jeng!jeng!jeng!...
bunyi....aauuummmmm!!!
Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu
mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan
diri.
Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni.
Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah
takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia
diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di
depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun
terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba.
Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia
bergantungan di tengah-tengah perigi. Di mulut perigi, harimau yg
lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam
mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar
dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak
selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.
Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya.

Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan.
Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba
Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut.
Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor
tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut
tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali
tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh.... cam ner ni.
Pastu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut
tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit
juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni....
habislah jadi mangsa buaya ..

Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu
tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih...
Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya,
tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu...
bunyi lebah bawa madu. Si hamba Allah ni pun mendongak ke
langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu
terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi.

Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata, "Fuh
manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya.
Subhanallah sungguh sedap ni." kerana setitik madu si hamba Allah tu
lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg
menantinya di bawah.

Kalau semua nak tahu , si Hamba Allah itu adalah
kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang
sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 2 ekor buaya
itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam
kubur nanti.
Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita
kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan
kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.
Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan
juga malam yang sentiasa menghakis umur kita.Kan tikus tu gigit
tali tu.

Madu..., madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi
adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke
dalam mulutnya,dia lupa pada harimau dan buaya tu.


Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru
la nak ingat Allah. Astaghfirullah...

Posted by Perantau Sepi Nolove On 00:32 0 Komen Anda Di Sini
Share

Pemuda Yang Ikhlas Dengan Cinta



Pada zaman dahulu, ada seorang jejaka yang sangat suka membaca dan selalu menghabiskan masanya di perpustakaan pada waktu lapang. Dia amat suka membaca novel dan buku cerita. Pada suatu hari, dia telah terjumpa sebuah novel yang ada tertulis pada kulit novel itu nama dan alamat seorang gadis di salah satu muka suratnya. Tertulis di situ : "Catrina, ikhlas dan perlukan sahabat."

Tergerak hati jejaka untuk mengutus surat kepada si gadis misteri itu. Setelah pulang ke rumah, jejaka itu menulis surat untuk memberitahu niat ingin berkawan dengan gadis itu. Beberapa hari kemudian si jejaka mendapat balasan daripada gadis tersebut bahawa dia juga bersetuju untuk berkawan dengan si jejaka.

Hari betukar minggu dan minggu bertukar bulan. Persahabatan mula bertukar kepada perasaan sayang. Namun begitu mereka masih belum pernah bersua muka. Si jejaka ingin sekali bertemu si gadis misteri dan begitu juga dengan si gadis. Walaupun kedua-keduanya masih belum melihat rupa masing-masing, tetapi perasaan sayang tetap berbuku di hati.

Pada suatu hari, si jejaka dipanggil oleh bala tentera untuk pergi ke medan perang. Si jejaka merasa amat susah hati kerana dia bimbang sekiranya dia mungkin tidak dapat berjumpa dengan si gadis kesayangannya. Maka diutuskannya sepucuk surat berbunyi, "kalau Allah panjangkan jodoh kita, dan andai kamu masih sayang padaku, kita berjumpalah di stesen keretapi pada hari perang diumumkan tamat nanti. Aku akan memakai pakaian tenteraku dan membawa sekuntum mawar berwarna merah. Aku akan mengenali kamu sekiranya kamu juga memegang sekuntum bunga mawar merah. Setelah itu izinkanlah aku membawamu untuk makan malam dan bertemu orang tuaku."

Maka pergi lah jejaka ke medan perang dengan tenang setelah mengutuskan surat itu...

Beberapa bulan kemudian...

Pada hari pengumuman perang tamat, si jejaka pergi ke stesen keretapi yang dijanjikan sambil memegang sekuntum bunga mawar merah di tangannya. Diperhatikannya seorang demi seorang gadis yang berada di stesen keretapi itu sekiranya ada yang turut memegang bunga mawar merah sepertinya.

Tiba-tiba, si jejaka ternampak seorang gadis yang agak berisi, sedikit hitam dan berjerawat mukanya duduk di kerusi roda sambil melihat sekeliling seolah-olah mencari seseorang. Kakinya kudung dan tangannya cacat sebelah. Sebelah lagi tangannya memegang sekuntum bunga mawar berwarna merah. Si jejaka sangat terkejut melihat keadaan fizikal dan wajah gadis pujaannya selama ini amat berbeza dari imaginasinya, namun dia memberanikan diri menghampiri gadis tersebut.

"Catrina?"

Gadis itu melihat ke arah si jejaka dan tersenyum ceria. Si jejaka terus menghulurkan bunga mawar kepada si gadis dan berkata, "aku amat merinduimu. Terimalah bunga ini dan pelawaanku untuk makan malam bersama kedua ibu bapaku. Orang tuaku tidak sabar-sabar lagi untuk bertemu denganmu," kata jejaka itu.

Si gadis itu tersenyum lagi dan berkata, "Aku tidak tahu apa yang terjadi. Tetapi ada seorang gadis cantik jelita memberikan bunga ini kepadaku sebentar tadi. Dia memintaku memberitahu kamu bahawa dia sedang menunggu kamu di restoran di hadapan stesen ini sekiranya kamu mempelawaku makan malam dan bertemu orang tuamu."


**Berapa ramaikah manusia yang sesuci hati jejaka ini? Dia melihat kepada hati dan bukan kepada rupa. Dia telah mengotakan janjinya dan tetap berpegang kepada perasaan sayang walaupun pada mulanya dia menjangkakan gadis cacat itu adalah Catrina. Masihkah lagi wujud lelaki seikhlas dan seluhur hati pemuda itu?

Posted by Perantau Sepi Nolove On 00:17 0 Komen Anda Di Sini
Share

Cerpen - 1001 Burung Kertas



Sewaktu Boy dan Girl di awal alam percintaan, Boy melipat 1000 burung kertas buat Girl dan menggantungkannya di dalam bilik Girl. Boy mengatakan, 1000 burung kertas itu menandakan 1000 ketulusan hatinya.

Girl dan Boy berasakan setiap detik percintaan mereka begitu indah sekali.

Tetapi entah kenapa, di suatu hari, Girl mulai menjauhi Boy. Girl memutuskan untuk berkahwin dengan seorang lelaki kaya dan berhijrah ke Perancis serta menetap di kota Paris tempat impiannnya selama ini.

Sewaktu Girl mahu memutuskan hubungannya dengan Boy, Girl memberitahu Boy, "Kita harus melihat dunia ini dari sudut yang matang. Perkahwinan bagi wanita adalah kehidupan kedua kalinya! Aku harus memegang kesempatan ini dengan baik. Kamu terlalu miskin, aku tidak sanggup membayangkan bagaimana kehidupan kita setelah berkahwin !"

Setelah Girl pergi ke Perancis, Boy bekerja keras bagi membuktikan dia juga boleh berjaya. Boy melakukan banyak kerja. Dia pernah menjual buku, menjadi karyawan sementara dan berniaga kecil-kecilan.
Setiap pekerjaannya dilakukan dengan tekun dan hati yang cekal.

Selang beberapa tahunaBerkat usahanya tanpa henti dan dorongan teman-teman, akhirnya Boy berjaya memiliki sebuah syarikat berjaya. Dia sudah menjadi seorang lelaki yang kaya, tetapi hatinya masih teringat-ingat pada Girl. Boy masih tidak dapat melupakan gadis yang pernah bertapak di hatinya.

Di suatu hari, waktu hujan turun, Boy dari keretanyanya melihat sepasang suami isteri tua berjalan perlahan di hadapannya. Dia amat mengenali mereka. Mereka adalah orang tua Girl !

Hati Boy berdetik. Dia ingin mereka lihat bahawa dia sekarang tidak hanya mempunyai kereta sendiri, tetapi juga mempunyai sebuah villa indah dan syarikat sendiri. Boy ingin mereka tahu bahawa dia bukan seorang yang miskin lagi tetapi kini adalah seorang majikan kaya. Boy memandu keretanya perlahan sambil mengikuti kedua orang tua tersebut.

Hujan terus turun, tanpa henti, biarpun kedua org tua itu memakai payung, tetapi badan mereka tetap basah kerana hujan.

Sewaktu mereka sampai ke destinasi, Boy tercengang melihat apa yang ada di depan matanya. Ia adalah sebuah tanah perkuburan. Boy mengikuti orang tua Girl. Mereka berdiri di hadapan sebuah kubur. Boy melihat tulisan di atas batu nisan terpahat nama Girl yang dirinduinya.

Di samping kuburnya yang kecil, tergantung burung-burung kertas yang pernah dibuatkan Boy, dalam hujan burung-burung kertas itu kelihatan begitu hidup.

Orang tua Girl memandang Boy lalu memberitahu, "Girl tidak pergi ke Paris, Girl diserang barah. Girl telah pergi ke syurga. Girl ingin Boy menjadi seorang yang berjaya dan mempunyai keluarga yang harmoni. Maka Girl terpaksa berbohong kepada Boy dahulu. Girl ada menyatakan yang dia sangat menyintai Boy, dia percaya kalau Boy berusaha, pasti akan berjaya. Girl turut mengatakan, jika suatu hari nanti Boy datang ke kuburnya, dia amat berharap supaya Boy
membawakan beberapa burung kertas buatnya lagi. "

Boy lalu berlutut, berlutut di depan kubur Girl, menangis semahu-mahunya dengan begitu sedih sekali.

Hujan pada hari itu terasa tidak akan berhenti, membasahi sekujur tubuh Boy. Boy teringat senyuman Girl yang begitu manis dan tulus. Mengingati semua itu, hatinya mula menitiskan darah.

Sewaktu orang tua Girl melangkah pulang dari tanah perkuburan, mereka melihat Boy sudah membukakan pintu keretanya untuk mereka. Lagu sedih kedengaran dari dalam kereta tersebut.

Kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka.

bENar Kah KERpercaYAAN iTu UMpamA SebuaH KRIstaL,
CanTIK memUKAu maTA,
taPI SEkalI terHEMpas tAK mUNgkin AKaN DaPaT berCANtum KEMbali?

Posted by Perantau Sepi Nolove On 00:10 0 Komen Anda Di Sini
Share

Erti Sebuah Kesetian



Burung betina ini terkapar tak berdaya karena dilanggar kereta di salah satu jalan raya di Perancis karena terbang terlalu terlalu rendah. Ia meminta pertolongan dan berharap sang jantan bisa menolongnya.







Sang jantan berusaha menolong, tetapi ia tidak bisa berbuat banyak. Pertolongan yang bisa diberikan hanyalah memberikan makanan dan minuman. Beberapa kali dengan penuh cinta, sang jantan membawakan kekasihnya makanan dan minuman dari mulutnya.




Lagi, ia membawakan makanan tetapi sang betina sudah tidak memberi sebarang respon, kepalanya terkulai dan matanya terpejam. Jantan itu mencoba mengerakkan tubuh pasangannya untuk memastikan apa yang terjadi dan ”Innaalillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun” sang jantan sangat sedih karena kekasihnya sudah tidak bernyawa.




Sadar bahwa belahan hatinya telah tiada dan tak akan kembali, ia berkicau keras meratapi kepergian pasangannya dan tidak percaya akan apa yang telah terjadi dan menyesali dirinya yang tidak dapat berbuat banyak menolong sang kekasih.



Setelah sang kekasih meninggal dia tidak dapat berbuat banyak, karena tidak dapat menguburkan di aspal. Sang jantan dengan penuh kesetiaan hanya menunggu jasad sang kekasih dalam waktu yang lama.

Tuesday, 27 December 2011

Posted by Perantau Sepi Nolove On 23:41 0 Komen Anda Di Sini
Share

Cerpen - Cinta Blogspot



“Assalamualaikum!”

Jijah masuk ke dalam bilik asrama setelah penat pulang dari kelas matematik kejuruteraan tadi, sungguh dia terasa nak berlari laju ke katil dan melompat terus tidur. Tapi ada sesuatu menarik perhatian dia iaitu salamnya tidak dijawab. Dia menjengah rakan sebiliknya Ain, ada di meja belajar tapi tengah kaku macam patung depan laptop! Kenapa pula dengan Ain ni?

Perlahan-lahan dia menghampiri dan mencuit bahu ain, apa lagi reaksi yang boleh ditunjukkan oleh orang yang sedang mengelamun? Tentulah menjerit! Jijah hanya gelak sakan dan duduk di katilnya.

“ Apasal kau mengelamun ni? Aku bagi salam pun tak dengar” kata jijah dalam gelak yang masih ditahan-tahan.

“ Gila, kalau aku lemah jantung tadi, boleh mati tau tak!”

“ Kau tak jawab pun, kenapa kau mengelamun? Macam nak tembus laptop tu kau pandang.”

“Aku risaulah wei, kawan aku ajak aku pergi reunion sekolah rendah aku minggu depan.”

Ain memusingkan badannya menghadap jijah yang sudah terbaring di katil.

“ Apa yang kau risaukan? Pergi sajalah.. best tu jumpa kawan-kawan.”


“ Alah, kau tak pahamlah beb.. aku ada sejarah tak best masa sekolah dulu, seganlah aku nak jumpa dorang lagi.”

“ Apa sejarah kau tu, tak pernah cerita dengan aku pun.”

“ Ish, adalah! Dah lah, aku tetap tak nak pergi, baik aku tidur.”

Ain berbaring di katilnya, kedua tangannya diletakkan mengalas kepala. Belum rasa mengantuk lagi tapi berharap dapat tidur sekejap untuk lupakan kenangan yang tak pernah dia lupakan.
Kenangan! Ya, kenangan di zaman sekolah yang membuatkan dia tak ingin berjumpa dengan rakan-rakan sekolah rendahnya dahulu. Kenangan seboleh-boleh ingin dilupakan.


***********************************

Sekolah rendah jaya -1996

Ain masuk ke dalam kelas yang penuh dengan kanak-kanak seusianya, 7 tahun. Hari ini dia hari pertama bersekolah, berjauhan dengan ibu bapa tersayang dan paling menggerunkannya ialah bersama-sama dengan sekumpulan orang yang asing baginya.

Terasa macam mereka semua di dalam kelas tu adalah makhluk asing dan hanya dia sajalah manusia di situ. Dia akan dikurung bersama-sama makhluk asing yang bila-bila masa sahaja akan memakannya! Otaknya menterjemahkan apa yang dilihatnya ke dalam bentuk imiginasi yang direkanya sendiri. Hebat imiginasinya! Matanya dilarikan ke luar tingkap, mencari ayahnya tapi tiada. Mesti ayahnya telah pulang dan dia sendirian.

Dia ditempatkankan di satu meja berbentuk bulatan yang dikelilingi oleh 6 murid. Dia tak sedar sebenarnya semua murid disekelilingnya seperti dia. Ketakutan! Melainkan seorang budak lelaki di sebelahnya, budak itu kelihatan ceria! Tersengih-sengih sendirian dan melambai-lambai pada ibubapanya diluar.

Ain tak mengendahkan budak lelaki yang cerita itu, saat ini apa yang dipikirkannya hanyalah rumah dan botol susu! Ain memang manja,walaupun dia sudah berusia tujuh tahun, tapi dia tetap suka minum menggunakan botol susu. Minum susu,perkara wajib dia lakukan sebelum tidur.

“Oi, kenapa kau diam je? Takut ye. Hahahaha.”

Ain menoleh pada orang yang menegurnya tadi. Oh, budak yang terlebih ceria ni rupanya yang menegurnya. Tapi apa dia kisah, dia tak suka ke sekolah ini, dia dipaksa!

“ Sombonglah kau ni. Aku tak nak kawan dengan kau..wek!” budak lelaki tu menjelirkan lidah mengejek ain.

“Awak, cuba perkenalkan diri pada kawan-kawan”

Cikgu kelas ain menunjuk ke arah budak lelaki di sebelah ain, nampaknya kelas telah dimulakan.

“ Nama saya Muhammad Fahie bin Fahmi. Umur saya 7tahun.” Budak lelaki itu pantas menjawab apabila ditanya, tiada langsung riak ketakutan di mukanya.

“ Awak yang disebelah Fahie, nama awak siapa?”

Ain memandang wanita yang sedang memandangnya itu. Mati dia perlu menjawab soalan dari guru kelas ini. Mahu atau tidak, dia perlu menjawabnya. Terasa lemah sungguh kakinya ingin berdiri. Mak, tolong selamatkan ain!
Ain mengigil, takut bila semua mata memandang ke arahnya. Dia kaku dan tak semena-mena dia terkencing! Basah kain sekolahnya dengan air kencing dan kemudian dia terdengar suara budak lelaki tadi.

“ Eee, dia kencing! Cikgu dia kencing dalam kelas!” kuat pekikan dari Fahie yang kemudiannya sakan mengetawakan dirinya. Ain jadi kaku dan dia menangis sekuat-kuatnya! Dia tak nak berada di sini! Dia nak balik!

***************************


Ain terjaga dari tidur dan terus duduk, peluh di dahi dilap dengan telapak tangan. Dia bermimpi buruk tadi, mungkin kerana terlalu pikirkan kisah silamnya.

“Macam mana aku boleh mimpi hal dulu? Damn! Ni mesti sebab aku banyak pikir ni.” Ain bermonolog sendiri.

Jam ditangan dipandang. Huh, baru sejam rupanya dia melelapkan mata tapi mimpinya tadi seakan lama. Sungguh dia termimpikan kenangan dia terkencing dalam kelas semasa darjah satu dulu, kejadian yang dia susah lupakan sampai sekarang. Dia pun tak tahu kenapa hanya kenangan itu bergitu kuat di ingatannya sedangkan hal-hal lain semasa di sekolah rendah, samar-samar saja di ingatannya.
Masakan dia boleh lupa akan kejadian memalukan itu, sampai sekarang dia tetap ingat namun harapnya kawan-kawan lain telah lupakan hal itu. Terutama Fahie! Ya, fahie. Lelaki itu sudah banyak merosakkan zaman kanak-kanaknya di sekolah rendah dahulu. Sehingga ain darjah enam, fahie tetap tak henti-henti mengajuknya.

“ Cing!” Nama yang diberikan Fahie untuk mengejeknya! Cing, singkatan bagi perkataan kencing! Fahie suka memalukan dirinya di depan kawan-kawan lain, sengaja mengungkit-ungkit hal memalukan itu. Sungguh dia benci!

Inilah penyebab kenapa Ain tak ingin hadir majlis reunion pelajar sekolah rendahnya. Hanya kerana satu sebab, Fahie! Terngiang-ngiang lagi ditelinganya ejekan Fahie.

“Ain tak malu, kencing dalam seluar..ain tak malu~”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular